Bílý rafinovaný cukr je obsažený v celé řadě výrobků, možná i v takových, do kterých bychom to na první pohled neřekli. O jeho škodlivosti na lidský organismus už toho bylo řečeno i napsáno mnoho. Přesto z našich regálu nevymizel a s největší pravděpodobností se tato skutečnost jen tak nezmění. Cukry jsou v našem jídelníčku na denním pořádku, doslova na nás útočí ze všech stran. Je sice pravda, že sacharidy jsou nepostradatelnou součástí naší pestré stravy, ovšem měli bychom vědět, že je můžeme ve stravě přijímat i v daleko zdravějších variantách.

 

lžíce medu

Sacharidy k životu zkrátka potřebujeme

Základní rozdělení sacharidů není potřeba dlouze vysvětlovat, dělí se na jednoduché a složité. Jednoduché sacharidy dokáže naše tělo zpracovat mnohem rychleji a právě díky nim dokáže tělo zaplavit okamžitý přísun energie. Pokud to s jejich konzumací ale přeženeme, začnou se v našem těle přeměňovat na tuky a to rozhodně nikdo z nás nechce. V takovém případě nám pak hrozí nejrůznější civilizační choroby, v čele s nadměrnou obezitou či cukrovkou. Oproti tomu složité sacharidy naše tělo zpracovává mnohem déle. Najít je můžeme například ve škrobu, vláknině nebo celulóze. Pokud chcete vyzrát nad jednoduchými cukry, rozhodně nespoléhejte na výrobky s nápisem „bez cukru“. Umělá sladidla totiž naše tělo zatěžují stejně jako běžný rafinovaný cukr. Řešením ale mohou být přírodní sladidla, které jsou zdravější a život nám přitom dokáží osladit stejně dobře.

 

Med nebo třtinový cukr

Med je častou a velmi oblíbenou náhražkou běžného cukru. Med je navíc o něco sladší než cukr, potřebovat ho proto budete méně a navíc ozvláštní pokrm svou typickou chutí. Třtinový cukr se obecně považuje za zdravější alternativu cukru bílého, ovšem i u něho buďte opatrní.

 

 

javorový siru

Stévie a javorový sirup

Stévie nebo javorový sirup jsou mnohonásobně sladší než běžný cukr, k oslazení tedy postačí opravdu malé množství.